Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
LIVE

🔴 [LIVE] SEMBANG TVET CREW: INSTITUT KEMAHIRAN MARA (IKM) #05 #AKADEMIYOUTUBER

 


Institut Kemahiran MARA (IKM) merupakan sebuah institusi TVET di bawah MARA yang terunggul di Malaysia. Entiti institusi TVET MARA ini terletak di bawah pemantauan dan seliaan Bahagian Kemahiran dan Teknikal (BKT) MARA.

Sebagai sebuah institusi pendidikan TVET yang berpengalaman melebihi 5 dekad, IKM telah memberi sumbangan yang besar kepada negara di dalam melahirkan modal insan berkompetensi berasaskan industri dan teknousahawan yang berjaya sejajar dengan keperluan industri negara. Ini sekaligus menjadikan institusi TVET ini sebagai identiti global yang amat disegani dan dikagumi.

Penubuhan IKM adalah untuk melahirkan modal insan yang seiring berasaskan industri serta teknousahawan yang berjaya sejajar dengan keperluan negara. Sejak tertubuhnya institusi pertama di Melaka pada tahun 1968, IKM telah berkembang dan kini mempunyai 14 buah kampus di seluruh negara, manakala program yang berfokus kepada teknologi tinggi yang dipacu oleh Kolej Kemahiran Tinggi MARA yang kini berjumlah 10 buah kampus dan sebuah kampus iaitu MARA Japan Industrial Institute (MJII).

Penglibatan MARA dalam bidang Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET) adalah kesinambungan dari zaman RIDA di mana usaha MARA menubuhkan IKM pada penghujung era 60-an dan enam buah lagi dekad 70-an boleh disifatkan sebagai pencetus kepada wujudnya pendidikan teknikal berteraskan keperluan industri.

Nak tahu maklumat selanjutnya? Jom ikuti secara langsung Sembang TVET Crew Siri ke 5 pada hari dan masa yang ditetapkan.




Tajuk: Institut Kemahiran MARA

Tarikh: 27 Januari 2023

Hari: Jumaat

Masa: 9.30 malam



JOIN LINK KELAS ✅


https://www.youtube.com/watch?v=I8Dm9LXSdbc



LINK PLAYLIST ✅


https://youtube.com/playlist?list=PLfycRklFKVpUfTFTADndshaDh2m9seKpY



Inisiatif :

www.akademiyoutuber.com

-EDIDIK MALAYSIA

-KELAB GURU MALAYSIA


Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama