Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

PENDIDIKAN KESIHATAN | TAHUN 5 KSSR SEMAKAN | UNIT 13 | ELAKKAN KEMALANGAN | BANTUAN AWAL OLEH CIKG…


Tajuk ini adalah kesinambungan dengan topik 'Akibat Kecuaian'. Kemalangan kecil sering berlaku dalam kehidupan harian kita jika tidak berhati-hati. Kemalangan kecil yang dibincangkan ialah melecet dan melecur. Sekiranya anda mengalami kecederaan kecil ini, maka perlulah mengambil langkah-langkah bantuan awal.

xxxx
Bantuan awal melecet ialah kita hendaklah menghentikan aktiviti jika berasa tidak selesa terutamanya di bahagian belakang tumit kaki. Langkah seterusnya ialah kita perlu mencuci luka dengan air bersih dan sapukabn antiseptik di bahagian kaki yang melecat. Langkah terakhir ialah perlu membalut luka dengan plaster atau kain kasa. Jika perlu, bawa pesakit berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut.
yyyy
Langkah-langkah memberikan bantuan awal untuk kecederaan melecur ialah kita perlu menyiram kawasan yang melecur dengan air paip selama 10 minit hingga 15 minit. Langkah seterusnya ialah menyapu krim yang sesuai dan balutkan dengan kain kasa. Jika perlu, bawa mangsa berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan lanjut.
Semoga video pembelajaran ini memberi manfaat kepada semua.
zzzz
PAUTAN VIDEO :
https://www.youtube.com/watch?v=uW1W3VXPxzc NAMA GURU : CIKGU RAHIMIE SEKOLAH : SK JALAN ENAM, BANDAR BARU BANGI, SELANGOR LINK CHANNEL : https://www.youtube.com/c/CikguRahimie
Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama