Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

ENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN 3 l UNIT 11 l KELUARGAKU SAYANG: SENTUHAN SELAMAT OLEH CIKGU JAMALEE


#GANGGUANSEKSUAL #SENTUHANSELAMAT# PENDIDIKANKESIHATAN #KANAKKANAK #PENDIDIKANKESIHATANTAHUN3 #CHANNELCIKGUJAMALEE


KEJADIAN gangguan seksual membabitkan kanak-kanak sebagai mangsa rogol dan liwat sama ada dilakukan dalam kalangan orang terdekat termasuk ahli keluarga mahupun golongan yang dipercayai kewibawaannya seperti guru kian menjadi paparan biasa hari ini.

Hilangnya rasa kasih sayang terhadap si cilik membuktikan jiwa dan fikiran segelintir manusia lebih dikuasai nafsu hingga mengetepikan norma hidup bermasyarakat. Jadi, sebagai ibu bapa mahupun ahli keluarga normal pasti berasa bimbang apabila memikirkan keselamatan si cilik seandainya wujud manusia bertopengkan binatang berada dalam kalangan mereka.


Selain komunikasi dua hala yang seimbang, ibu bapa disarankan mendidik anak mengenai sentuhan selamat dan sentuhan tidak selamat sebagai petunjuk awal bagi mengesan sesuatu perlakuan atau niat jahat individu asing terhadap mereka. Sentuhan adalah tindakan menyentuh seseorang atau sesuatu seterusnya mencetuskan perasaan dalam diri sama ada baik ataupun sebaliknya.

Sentuhan baik atau selamat adalah sentuhan yang membuatkan kita berasa gembira dan selesa. Manakala sentuhan tidak baik atau tidak selamat pula menjadikan kita tidak selesa dan berperasaan negatif.

PAUTAN VIDEO :

https://www.youtube.com/watch?v=WGFwSpC3cXY



NAMA GURU :

CIKGU JAMALEE

SEKOLAH :

SK TEMIN, SG.SIPUT, PERAK

SALURAN YOUTUBE : 

https://youtube.com/CikguJaMaLee

Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama