Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

PENDIDIKAN KESIHATAN | TAHUN 5 KSSR SEMAKAN | UNIT 11 | KEKELUARGAAN | PENDERAAN DALAM KELUARGA | S…


Penderaan kanak-kanak bermaksud dera ataupun satu perbuatan zalim yang dilakukan kepada golongan kanak-kanak. Biasanya ditakrifkan kepada mereka yang berusia kurang daripada 18 tahun. Terdapat 4 jenis penderaan kanak-kanak iaitu penderaan secara fizikal, emosi, seksual dan pengabaian. Bagaimana meminta bantuan untuk menangani penderaan dalam keluarga ? 

Terdapat 4 cara untuk meminta bantuan bagi menangani penderaan dalam keluarga iaitu melaporkan kepada guru. Malahan kanak-kanak juga boleh melaporkan  kepada ibu, bapa atau ahli keluarga lain yang boleh dipercayai. Selain itu, kanak-kanak boleh melaporkan    kepada pihak berkuasa, seperti polis atau pegawai di Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan membuat panggilan melalui Talian Nur atau Talian Kasih. Melaporkan kepada jiran juga boleh dilakukan bagi menangani penderaan dalam keluarga. 


Kepentingan menangani penderaan dalam keluarga ialah dapat meningkatkan nilai harga diri dan keyakinan diri. .   Selain itu, kanak-kanak juga akan bermotivasi untuk mencapai kejayaan dengan lebih baiknya serta merangsang minda dan daya ingatan yang baik . Bagi siri ke-3 ini, membincangkan tajuk 'Kemahiran berkata TIDAK kepada penderaan dalam keluarga' dan 'Bagaimana mengenal pasti seseorang yang menjadi mangsa dera'.



LINK VIDEO : 

https://www.youtube.com/watch?v=W3Nuq3fxEDg





NAMA GURU :  RAHIMI BINTI SHAFIEE

SEKOLAH : SK JALAN ENAM

LINK CHANNEL :

https://www.youtube.com/c/CikguRahimie


SEMOGA VIDEO INI MEMBERI MANFAAT KEPADA SEMUA

Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama