Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

PENDIDIKAN KESIHATAN | TAHUN 5 KSSR SEMAKAN | UNIT 12 | NUTRIEN KESIHATAN | SUBTOPIK | NUTRIEN MENJ…


Apa itu nutrien? Nutrien ialah bahan makanan berkhasiat atau zat makanan yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran. Pengambilan nutrien yang mencukupi daripada pelbagai jenis makanan akan memastikan anda sihat, dapat menjalankan aktiviti harian dengan sempurnanya tanpa berasa leth dan memastikan pertumbuhan tubuh anda tidak terganggu. Nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan kita boleh dikategorikan kepada 4 iaitu :

1. Vitamin, garam mineral dan serat

2. Lemak

3. Protein

4. Karbohidrat



Setiap nutrien ini diterangkan kepentingannya, kekurangan nutrien dan contoh makanan. Misalnya kepentingan vitamin ialah dapat melancarkan penghadaman, tumbesaran yang sempurna, penglihatan yang baik, merawat sel-sel tubuh serta metabolisme badan serta dapat menyihatkan mata, kulit, rambut dan kuku. Kepentingan protein dalam tubuh badan ialah pengambilan sumber protein pada setiap hari adalah sangat bagus untuk pertumbuhan perkembangan otot. Protein juga penting untuk meningkatkan metabolisme tubuh badan. Selain itu, protein juga berperanan menghasilkan enzim dan hormon, menyokong sistem imun dan mengekalkan tahap tenaga dan stamina yang tinggi.

Kesan kekurangan nutrien vitamin akan menyebabkan penyakit mata, aczema, hipertensi, kanser, penyakit ginjal dan anemia. Manakala, kesan kekurangan protein akan menyebabkan tekanan darah rendah, anemia dan keletihan, luka lambat sembuh, masalah rambut gugur, kulit kering dan masalah kuku rapat, penyakit hati dan bengkak di kaki, perut dan tangan.



PAUTAN VIDEO :

https://www.youtube.com/watch?v=5G3odk5x4Z8




LINK LATIHAN : 

https://forms.gle/uzNUrvuNwYxSfURw6

NAMA GURU :  RAHIMI BINTI SHAFIEE

SEKOLAH : SK JALAN ENAM

LINK CHANNEL :

https://www.youtube.com/c/CikguRahimie

Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama