Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 5 l UNIT 6: OLEHRAGA ASAS l KAKI GUNTING OLEH CIKGU JAMALEE

#lompattinggi #kakigunting #channelcikgujamalee #akademiyoutuber #pendidikanjasmanitahun5 #pendidikanjasmani #lompatan #asas olahraga


Lompat tinggi (Tulisan Jawi: لومڤت تيڠڬي) merupakan acara balapan dan padang di mana para pesaing harus melompat tanpa bantuan di atas bar melintang yang diletakkan di ketinggian tertentu yang diukur tanpa melepaskannya. Dalam format moden yang selalu diamalkan, bar diletakkan di antara dua piawai dengan tilam pendaratan. Pada era moden, atlet berlari ke arah bar dan menggunakan gaya Fosbury Flop untuk melompat, melompat kepala terlebih dahulu dengan belakang ke atas bar. Sejak zaman dahulu kala, para pesaing telah memperkenalkan teknik-teknik yang semakin efektif untuk mencapai bentuk semasa.

Disiplin adalah, di samping lombol galah, salah satu daripada dua acara pelepasan menegak untuk memaparkan program olahraga Olimpik. Ia dipertandingkan di Kejohanan Olahraga Dunia dan Kejohanan Dalam Dewan IAAF Dunia, dan merupakan kejadian biasa di dalam pertemuan balapan dan padang. Lompat tinggi adalah antara acara pertama yang dianggap dapat diterima oleh wanita, yang telah diadakan pada Sukan Olimpik 1928.

Javier Sotomayor (Cuba) ialah pemegang rekod dunia lelaki semasa dengan lompatan setinggi 2.45 m (8 ft 1/4 in) yang ditetapkan pada tahun 1993 - catatan masa terpanjang dalam sejarah lompat tinggi lelaki. Stefka Kostadinova (Bulgaria) telah memegang rekod dunia wanita dengan lompatan setinggi 2.09 m (6 ft 10 1/4 in) sejak tahun 1987, juga rekod paling lama dalam acara tersebut.


Kali ini kita akan pelajari secara asas tentang gaya lompatan kaki gunting. Murid-murid boleh merujuk buku teks muka surat 40 dan 41.

SELAMAT MENONTON DAN BELAJAR!

PAUTAN VIDEO :

https://www.youtube.com/watch?v=pFC7snZM8d8





NAMA GURU :

CIKGU JAMALEE

SEKOLAH :

SK TEMIN, SG.SIPUT, PERAK

SALURAN YOUTUBE : 

https://youtube.com/CikguJaMaLee

Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama