Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

BAHASA MELAYU TAHUN 1 | TEMA 2 | UNIT 5 : TOLONG MENOLONG | SP : 4.2.1 MELAFAZKAN PANTUN DUA KERAT…


 

Pantun merupakan sejenis puisi tradisional masyarakat Melayu yang wujud sejak zaman berzaman lagi. Mengikut sejarah, pantun wujud sejak zaman masyarakat Melayu tidak tahu membaca dan menulis lagi. 



Pantun dicipta sebagai suatu bentuk pengucapan untuk menyampaikan fikiran dan perasaan terhadap seseorang ataupun mengenai sesuatu perkara bertujuan untuk menyindir, berjenaka dan memberi nasihat serta untuk bersuka ria. Video cikgu ini akan membantu murid supaya tidak ketinggalan di dalam pelajaran. Walau di manapun kamu berada PdPR TETAP TERLAKSANA.



Untuk pelajaran kali ini, murid-murid akan mengenali apa itu pantun dua kerat. Maksud baris pantun dua kerat dan cara melafazkan pantun dua kerat.  Oleh itu, Channel Cikgu Hasyah mengambil inisiatif untuk menghasilkan video pembelajaran berkaitan tajuk ini untuk memberikan kefahaman yang cepat dan menyeronokkan kepada murid-murid. 



Kaedah ansur maju akan diaplikasikan untuk memberi peluang kepada murid-murid yang masih belum menguasai kemahiran membaca dengan baik. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua.


PAUTAN VIDEO :https://www.youtube.com/watch?v=vh6zso6QKcs 


 


NAMA GURU : CIKGU HASYAH

SEKOLAH : SK ANGKATAN TENTERA, JOHOR BAHRU

SALURAN YOUTUBE : https://www.youtube.com/c/CikguHasyah

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama