Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

BAHASA MELAYU SK | KATA GANTI NAMA DIRI | TAHAP 2 OLEH CIKGU BADARIAH HARUN

 



Slot Bahasa Melayu SK ini merupakan perkongsian mengenai Aspek Tatabahasa. Aspek tatabahasa yang dibincangkan dalam video ini Kata Ganti Nama Diri.



Video ini menerangkan aspek Tatabahasa. Tajuk yang dibincangkan dalam video tersebut adalah tentang KataGanti Nama Diri. Kata ganti nama diri ialah perkataan yang digunakan untuk menggantikan nama seseorang. 



Kata ganti nama diri terbahagi kepada tiga, iaitu kata ganti nama diri pertama, kata ganti nama diri kedua, dan kata ganti nama diri ketiga. Terdapat juga empat lagi jenis kata ganti yang lain iaitu Kata Ganti Diri Singkat, Kata Ganti Tanya, Kata Ganti Tempat, Kata Ganti Tunjuk. Kata ganti nama diri pertama ialah kata yang digunakan untuk menggantikan nama orang yang bercakap atau dikenali juga sebagai pihak pertama. Setiap Kata Ganti Nama terdiri daripada Tunggal dan Jamak. (Kalau dalam bahasa inggeris disebut sebagai Singular dan Plural). 



Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat dan membantu guru-guru dalam sesi PdPR.  Jangan lupa ketik butang "subscribe" Channel Cikgu Badariah sebagai tanda sokongan anda. Terima kasih.


PAUTAN VIDEO

https://www.youtube.com/watch?v=burejcCT9NU





NAMA GURU :

CIKGU BADARIAH HARUN

SEKOLAH :

SEK KEB PUCHONG PERDANA

SALURAN YOUTUBE :

https://www.youtube.com/c/CikguBadariah

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama