Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
PDPC

PENDIDIKAN KESIHATAN | TAHUN 5 KSSR SEMAKAN l UNIT 11 | SUBTOPIK : KONFLIK DAN STRES DALAM KELUARG…


Emosi merujuk kepada suatu perasaan dan fikiran. Biasanya. emosi merupakan reaksi terhadap rangsangan dari luar dan dalam diri individu. Sebagai contoh, emosi gembira menyebakan perubahan suasana hati seseorang,  sehingga terlihat ketawa manakala emosi sedih menyebabkan seseorang itu menangis. Emosi juga dibahagikan kepada beberapa jenis seperti marah, cemburu, suka, kecewa, malu, sedih, rasa bersalah dan rindu.

Konflik adalah ketidaksefahaman atau percanggahan pendapat antara individu. Konflik boleh ditakrifkan sebagai pergaduhan, pertelingkahan serta keadaan yang tidak harmoni. Konflik boleh menyebabkan stress dan seterusnya menyebabkan pembakar emosi. Terdapat beberapa situasi konflik dalam keluarga dibincangkan. Malahan, konflik turut memberi kesan dalam kehidupan harian kita. Terdapat beberapa langkah untuk mengatasi konflik dalam keluarga.


Stress ialah keadaan resah, cemas, tegang dan sebagainya akibat tekanan mental atau fizikal. Terdapat beberapa contoh situasi stress seperti tekanan menghadapi peperiksaan, pergaduhan antara adik-beradik dan hilang keyakinan diri. Antara kesan stres ialah murung, putus asa, memberontak, bertindak di luar kawalan dan gangguan mental. Menurut sumber www.myhealth.gov.my kita perlu mengamalkan amalan 10 B untuk penawar stres. Semoga perkongsian ini dapat membantu guru-guru dalam sesi PdPr. Jangan lupa ketik butang 'subscribe' channel Cikgu Rahimie sebagai tanda sokongan anda. Terima kasih. 


PAUTAN VIDEO:




NAMA GURU: 
CIKGU RAHIMIE 
SEKOLAH : SK JALAN ENAM, 
BANDAR BARU BANGI, SELANGOR

LINK CHANNEL:
Yu. Jamalee

https://www.youtube.com/CikguJaMaLee

Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama