Cookie [false/7]

Our website uses cookies to improve your experience.

Borang Maklumat Hubungan

Dark mode Logo

Dark mode Logo
Dark Mode

Default Image

timeago

Post Berkaitan

×
ticker[recent/5]
Tutorial

TUTORIAL PENGHASILAN CLOSED CAPTION DI VIDEO YOUTUBE



Salam sejahtera saya ucapkan kepada rakan guru yang sedang membaca artikel ini. Terdapat ramai guru mula mengambil inisiatif untuk menghasilkan video YouTube bagi tujuan mendidik anak murid di rumah. Walaupun sesi PdP tidak dapat dilaksanakan secara bersemuka, guru dan murid juga boleh menjalankan sesi PdPR secara atas talian.

Bagi membantu murid-murid lebih faham konten yang disampaikan oleh para guru, guru-guru boleh memasukkan Closed Caption (CC) ataupun subtitles ke dalam video mereka. Murid-murid boleh sambil membaca perkataan di bawah video sambil mendengar pengisian video guru. Sekiranya murid-murid ingin mengetahui istilah yang disebut oleh guru, mereka boleh rujuk kepada CC video guru.   Bukan itu sahaja, terdapat murid yang mempunyai masalah pendengaran. Golongan murid ini mudah tercicir apabila mereka tidak dapat mengikuti aktiviti PdPR. Oleh itu, dengan memasukkan CC dalam video PdP kita, murid yang mempunyai masalah pendengaran juga boleh turut serta dalam sesi PdPR. Semua murid mempunyai hak untuk belajar.

Semoga video tutorial ini dapat membantu rakan-rakan guru untuk menghasilkan video PdP yang lebih bernas dan kebajikan semua murid turut dapat dijaga.

Link Video Tutorial

https://youtu.be/HPD8cmduYFo

#kitabantukita


Catat Ulasan

0

Ahli Berdaftar

0

Youtuber Aktif

0

Video Pendidikan

0

Pelajar Maya

0

Laman Utama